A három guna
A világegyetemet a három guna együttes működése hozza létre és tartja fenn.
Guna: minőség, sajátosság, kötőerő, hajlam
A 3 gunát gyakran hasonlítják 3 fonalszálhoz, melyek egybeszőve létrehozzák maya fátylát, amely minket a képzelt, csalóka világhoz köt. Maya nem létezhet a gunáktól elkülönülten, különböző arányban, de a gunák jelen vannak mindenben, legyen az durva vagy finom, pl: a fizikai test egy durva energia, a tudat egy finom energia. Ezen túlmenően az elmét és egót is beleértve.
A gunák jelenléte fizikai, szellemi és érzelmi síkon egyaránt észlelhető.
MINDEN, AMI RÉSZÉT KÉPEZI ENNEK A MAYA UNIVERZUMNAK, TARTALMAZZA A 3 GUNA-T.
Minden korszak végén, amikor az univerzum újra megnyilvánulatlan formát ölt, a guna-k egyensúlyban vannak. Ilyenkor maya, Brahman-nal (legfelsőbb valóság, a végtelen, az örök, felette áll minden anyaginak és nem anyaginak, a az univerzum teremtője) egyesülve, csak, mint ok létezik, de semmilyen téren nem jut kifejezésre. Ezután bizonyos karm-ikus tényezők hatására a guna-k egyensúlya felbomlik, és érvényre jut saját tulajdonságuk. Különböző durva és finom testek jönnek létre, az érzékelhető univerzum elkezd formát ölteni.
Sattva (ejtsd: szattva) — mint tisztaság és tudás nyilvánul meg (harmónia, egyensúly, világosság, fény) Istenek minősége, bennük van túlsúlyban
Rajas (ejtsd: radzsasz) —– mint tevékenység és mozgás hordozója nyilvánul meg (cselekvés, szenvedély), az emberben van túlsúlyban.
Tamas (ejtsd: tamasz) —- mint tehetetlenség és tunyaság kifejeződése nyilvánul meg (tompaság, lustaság), az embernél alacsonyabb rendű lények minősége.
Ez a 3 természetes minőség mindig együtt található. Nincsen szintiszta sattva, rajas és tamas nélkül, vagy rajas sattva és tamas nélkül, vagy tamas sattva és rajas nélkül.
A különbség 2 teremtmény között attól függ, melyik guna uralkodik benne.
Amíg az ember bármelyik guna-hoz kötődik, mindig rab marad.
A Sattva állapotában az elme nyugodt, kiegyensúlyozott, jobban tud összpontosítani, tiszta, a test könnyű, az elégedettség minden létező iránt táplált jóindulat. Amikor a Radzsasz energiája kerül túlsúlyba, az elme nyugtalan és szétszórt, az érzelmek könnyen kibillennek az egyensúlyból. A test szintjén is érzed: kényelmetlenül, nyugtalanul érzed magad. Amikor a tamasz kerül túlsúlyba, az energia stagnál, az elme tompa, passzív és érzéketlen.
A tamasz a szellemtől az anyag felé, az egységből a sokaság felé irányuló mozgás.
A rajas a külső tevékenységre való hajlam
A szattva pedig a spiritualitásra való hajlam, melybe beletartozik a világi szenvedélyektől és kötődésektől való mentesség is.
Amikor melléknévként használjuk, a szattvikus és nem szattvikus arra utal, ami segíti, ill. gátolja a spirituális törekvést.
Pl: ételeket, melyeket magunkhoz veszünk, a jóga filozófia ellátja ezekkel a jelzőkkel, ezzel is segítve a haladó jógázót.
A jóga nem más, mint az igazság megismerésének tudományos megközelítése, melyet a természet, vagyis a guna-k legyőzésével valósít meg.
Ételek: Bhagavad Gitá leírása szerint:
Az ételek ezekbe a ketegóriákba való besorolása viszonylagos módszer és nem abszolút!
Szattvikus ételek: gabonafélék, fehérje tartalmú táplálékok (hüvelyesek,diófélék, magvak), gyümölcsök, (aszalt is), gyümölcslevek, zöldségek, gyógynövények, természetes édesítők, tejtermékek (tej, vaj, sajt joghurt)
Rajas-ikus ételek: hagymafélék, fokhagyma, retek, kávé, tea, dohány, izgatószerek, erősen fűszerezett, csípős, sós, vegyi úton kezelt, kényelmes ételek.
Tamas-ikus ételek: hús, hal, kábító hatású szerek (alkohol, marihuana, ópium), minden ami állott, rohadt, szennyezett, akárcsak a túlérett vagy éretlen gyümölcs. Erjesztéssel, égetéssel, olajban sülve készült ételek. Előfőzött, előkészített ételek, gomba, mert sötét helyen nő, ecet, mert erjesztéssel készül. A zsiradékban jól átsütött ételek emészthetetlenek!
HA A SATTV-IKUS ÉTELBŐL TÚL SOKAT ESZÜNK, AZ IS TAMAS-IKUS.